Buitenlands kamp in een nieuw jasje: Eramus + Youth Exchange.

Buitenlands kamp in een nieuw jasje: Erasmus+ Youth Exchange: Lees hier meer over het buitenlands kamp van onze jins

Naar jaarlijkse gewoonte trokken de jins deze zomer op buitenlands kamp. Dit jaar gingen zij echter niet alleen naar het buitenland maar werden zij ook, dankzij een uitwisseling met een lokale scouts, volledig ondergedompeld in de Sloveense cultuur en tradities.

Na een jaar van plannen, het organiseren van talrijke evenementen en het maken van heel veel plezier waren de jins en hun leiding helemaal klaar om het avontuur aan te gaan. Op 1 juli stapten zij in Boortmeerbeek op de trein om dan in Brussel Noord de bus op te gaan die hun tot in de Sloveense hoofdstad zou brengen. Twee dagen later ging de ERASMUS+ jeugduitwisseling, met steun van de Europese Commissie, van start.

In het dorpje Cerknica, zo’n 40 km ten zuiden van de hoofdstad, wachtten de leden van  scoutsgroep ‘Skavti Cerknica 1’ hen op aan de bushalte. De ‘Rangers’, 16 tot 21 jarigen van Cerknica en de  jins, 17-18 jarigen van Boortmeerbeek brachten vijf dagen samen door en leerden elkaar kennen aan de hand van verschillende activiteiten. Zo gingen zij samen in de kayak op avontuur in het mythische Cerknica meer, werd er gehiked op Mount Slivnica en werden de grotten van Rakov Skocjan verkend. Ook kampvuren en traditioneel koken op houtvuren stonden op de planning. De lokale specialiteiten alsook onze eigen vol-au-vent werden gesmaakt.

Ook stonden er echte scoutsactiviteiten op het programma. Nachtspellen en wandeltochten leerden hen de Sloveense natuur kennen. Er werden liedjes gezongen en elke avond werd naar goede oude gewoonte afgesloten met een kampvuur.

Naast de typische scoutsactiviteiten was er ook plaats voor cultuur! Zo werd er met live muziek een polka avond georganiseerd. De Slovenen leerden ons de kneepjes van het vak en tot in de vroege uurtjes werd er op traditionele muziek rond het kampvuur gedanst. Op de laatste dag bezochten zij ook samen het kasteel en het museum der illusies in Ljubijana.

De jins geboren in 2000 zijn de Europese Commissie, de partnerscouts in Cerknica en alle sympathisanten die op de evenementen verschenen zeer dankbaar dat zij deel konden uitmaken van deze uitwisseling. Zonder hun Sloveense vrienden hadden zij deze unieke activiteiten nooit meegemaakt. Naast de vele spelletjes en technieken die werden uitgewisseld, werden er deze 5 dagen ook vriendschappen gesmeed over de grenzen heen. Postkaarten, facebookberichten en smsjes worden nog altijd over en weer gestuurd. Wie weet wat de toekomst brengt? Wordt vervolgd…